Пам'ятка щодо дотримання громадянами Правил безпеки на залізничному транспорті
Останнім часом збільшилася кількість випадків травмування громадян на коліях, об’єктах залізничного транспорту. Абсолютна більшість нещасних випадків травмування сторонніх громадян, у тому числі зі смертельним наслідком, які трапляються на залізниці, сталися в результаті порушення громадянами «Правил безпеки на залізничному транспорті Україні» та «Правил поведінки громадян на залізничному транспорті», а саме: переходу залізничних колій у невстановлених місцях, ходіння по залізничних коліях, посадка і висадка під час руху поїзда, переїзд залізничних колій при закритому положенні шлагбаума або при червоному світлі світлофора та звуковому сигналі переїзної сигналізації, перебування в стані алкогольного сп’яніння на території об’єктів залізничного транспорту та інші.
Особливої уваги у роз’ясненні цього питання потребують діти. Станом на 27.05.2024 на станціях, перегонах, територіях підрозділах AT «Укрзалізниця» внаслідок наїзду залізничного рухомого складу, падіння з нього або інших видів впливу отримали травми різного ступеня важкості 119 сторонніх ocіб, у тому числі 75 зі смертельним наслідком. Серед травмованих 6 дітей віком до 16 років, із них 2 травмовано смертельно. Унаслідок ураження електричним струмом не смертельно травмовано 7 ociб. Серед травмованих 4 дітей віком до 16 років, із них 2 травмовано смертельно. Останнім часом почастішали випадки травмування дітей віком до 16 років внаслідок наїзду рухомого складу та ураження електричним струмом. Так у квітні- травні 2024 року травмовано 5 дітей, з них 2 — смертельно. Зокрема, 25.04.2024 о 17 год 50 тв на станції Луцьк на приймально-відправній колії №4 на даху вагона № 95755310 виявлено травмованого підлітка, 2010 р. н., який з невідомих причин піднявся на дах та був уражений електричним струмом. Потерпілого з попереднім діагнозом 30% опіків тіла, доставлено до Волинської обласної лікарні.
Правила безпеки для пішоходів:
- Пішоходам дозволяється переходити залізничні колії тільки у встановлених місцях (пішохідні мости, переходи, тунелі, переїзди тощо). На станціях, де немає мостів і тунелів, громадянам належить переходити залізничні колії у місцях, обладнаних спеціальними настилами, біля яких встановлені покажчики «Перехід через колії»;
- Перед тим, як увійти в небезпечну зону (ступити на колію), потрібно впевнитись у відсутності потяга (або локомотива, вагона, дрезини тощо);
- При наближенні потяга до перону чи платформи громадяни повинні слідкувати за звуковими сигналами, які подаються з локомотива, моторвагонного складу, який рухається, та іншого спеціального самохідного рухомого складу, уважно слухати повідомлення, які передаються по гучномовному зв’язку;
- При наближенні потяга (або локомотива, вагона, дрезини тощо) треба зупинитись поза межами небезпечної зони, пропустити його і, впевнившись у відсутності рухомого складу, що пересувається по сусідніх коліях, почати перехід;
- Наближаючись до залізничного переїзду, громадяни повинні уважно стежити за світловою і звуковою сигналізацією, а також положенням шлагбаумів;
- Переходити колії дозволяється тільки при відкритому положенні шлагбаумів;
- При відсутності шлагбаума (коли переїзд не охороняється) перед переходом колії необхідно впевнитись, що до переїзду не наближається потяг (або локомотив, вагон, дрезина тощо).
Пішоходам забороняється:
- Ходити по залізничних коліях і наближатися до них на відстань менш як п'ять метрів;
- Переходити й перебігати через залізничні колії перед потягом (або локомотивом, вагоном, дрезиною тощо), що наближається;
- Переходити колію зразу після проходу потяга (або локомотива, вагона, дрезини тощо), не впевнившись, що по сусідніх коліях не пересувається рухомий склад;
- Переходити і переїздити залізничні колії при закритому положенні шлагбаума або при червоному світлі світлофора і звуковому сигналі переїзної сигналізації;
- На станціях і перегонах пролізати під вагонами і перелізати через автозчепи для переходу через колію;
- Проходити по залізничних мостах і тунелях, не обладнаних спеціальними настилами для проходу пішоходів;
- Пролізати під закритим шлагбаумом на залізничному переїзді, а також виходити на переїзд, коли шлагбаум починає закриватися;
- На електрифікованих лініях підійматися на опори, а також торкатися до металевих проводів заземлення, які ідуть від опори до рейки;
- Наближатися до електропроводу, що лежить на землі, ближче ніж на 10 метрів;
- Підійматися на дахи потягів, локомотивів та вагонів, а також на конструкції мостів, освітлювальних веж тощо;
- Класти на рейки залізничної колії будь-які предмети;
- Підходити ближче ніж на 0,5 метра до краю платформи після оголошення про подачу або прибуття потяга до його повної зупинки;
- Обходить вагони, які стоять на колії, на відстані менш як п'ять метрів від крайнього вагона;
- Проходити поміж роз’єднаними вагонами, які стоять на колії, якщо відстань між ними менш як десять метрів;
- Сидіти на краю посадкової платформи, перону;
- Знаходитись на об’єктах залізничного транспорту в стані алкогольного сп’яніння;
- Ставити особисті речі на краю платформи, перону.
Пам’ятайте, машиніст локомотива не може відразу зупинити поїзд і попередити наїзд. Візуально, особливо в темний період доби, дуже важко визначити, з якою швидкістю прямує поїзд. Помилка при оцінці швидкості поїзда часто коштує людині життя.